Leder mange specialister
Nu er han i sit første job som udnævnt officer. ”Mit arbejde er at stå for logistikken, når F-16 skal i luften, og derfor skal jeg lede mange forskellige specialister – lige fra flymekanikere til servicearbejdere. Det er specialistledelse, hvor mange forskellige fagpersoner eller små enheder skal bevæge sig mod det fælles mål. Det kan måske sammenlignes med en driftsleder eller logistikleder i det private erhvervsliv.” Han mener, der stadig er mange, som ikke kender muligheden for at kombinere sin bachelor med en officersuddannelse: ”Jeg tror ikke, at der er mange, der ved, at man hurtigt kan være leder for 70 mennesker.”
Internationale missioner, teknologi – og empati
Hans Christian synes, det er rart at tænke på, at hans uddannelse også gør ham attraktiv på det private arbejdsmarked – men det er ikke noget, som frister lige nu. Forsvaret giver ham nogle muligheder, han ikke får andre steder: ”De internationale missioner er et højdepunkt. Flyvevåbnet er en meget international organisation. Man møder folk fra hele verden, og de oplevelser ved jeg ikke, hvor jeg ellers skulle få.
Tre måneder efter jeg var startet som officer, var jeg i Finland på en øvelse, jeg havde været med til at planlægge. Jeg var næstkommanderende for al logistik, og det var et stort ansvar og meget spændende.”
Og så er det også fascinerende at arbejde med Forsvarets mest avancerede teknologi:
”Når man står ved siden af et F-16-fly, der letter, så føler man virkelig, at man er tæt på noget. Det kildrer helt ind i knoglerne. Jeg har stadig til gode at komme med op i F-16-fly og få en ”bagsædetur”. Men jeg satser stærkt på at få muligheden, inden de bliver udfaset.”
Men det, der trækker allermest, er den daglige kontakt med medarbejderne: ”Man udvikler en stor empati som teknikofficer. Det er man nødt til. Hvis man skal lede mange forskellige mennesker og fagfolk, er man nødt til at forstå dem. Det er vigtigt, at de føler sig hørt. Det betyder meget for mig”.
Savnede fællesskab og praktisk læring
Hans Christian var glad for at læse HA, men han savnede fællesskabet, som han kendte fra Forsvaret. Og den praktiske læring. ”På en civil uddannelse læser man en masse og løser en masse opgaver – i militæret har man altid den her vekselvirkning mellem teori og praksis. Det er ikke bare et ledelseskursus, man tager, det er en uddannelse. Man bliver rustet til at arbejde under både psykisk og fysisk pres, og man lærer at bevare roen i stressede situationer. Bagefter er der jobgaranti, så man får automatisk erfaring.”
Den akademiske baggrund har han haft glæde af både nu og under uddannelsen: ”Specielt har den akademiske metode været brugbar: At gribe komplekse problemstillinger an, nedbryde det i overskuelige bidder og komme med løsninger, der er analyseret frem gennem teorietiske modeller.”
Eksperter fra TV som undervisere
”Den teoretiske del af uddannelsen minder meget om at gå på universitetet. Vi blev ofte undervist af en blanding af militære og civile forskere. En del af vores undervisere er dem, man ser sidde som eksperter i debatprogrammer i TV2 News om aftenen. Det var inspirerende at blive undervist af folk med en kæmpe viden, som selv har forsket i emnerne. At gå på officersuddannelsen er én langsom transformation. Man gennemgår en enorm udvikling, fordi man hele tiden får udfordringer, der passer til det niveau, man har. Ligesom gymnasiet er almen dannende, er officersuddannelsen en militær dannelse.”