Fortsæt til indhold

Camilla, flymekaniker

Camillas ide om at blive flymekaniker startede, da hun var 18 år. Livets store spørgsmål stod for døren: ”Hvad kunne jeg godt tænke mig at blive?”. Hun deltog derfor i ”Inspirationsdag for Kvinder” og snakkede her med en kvinde fra forsvaret, der fortalte om Flymekaniker-verdenen, og det gav Camilla lyst til at være praktikant for en uge på Flyvestation Skrydstrup. Her fik hun lov til at have værktøjet i hånden og mærke stemningen i de forskellige afdelinger:” Jeg fik oplevelser for livet, som har sat sig i mig, og kampen om at skabe det bedste liv for mig selv begyndte”. 

At finde sin rette hylde
I dag er hun en energisk og livsglad kvinde på 23 år med job som Flymekaniker i forsvaret. Dog har hun ikke altid vidst, hvor hendes hylde var. Men efter at være startet som Flymekaniker har hun fundet den. Nysgerrigheden og ønsket om at lære mere vokser jo mere, hun begår sig der.

”Det har ikke altid været let. Da min første ansøgning fik afslag, besluttede jeg mig for at blive mere moden og dygtiggjorde mig med en studentereksamen, og er nu uddannet som A1 Flymekaniker. Jeg har altid ønsket, at kunne gøre en større forskel som en enhed. Derfor gav forsvaret mening for mig.”

Camilla

Alder:
23 år.

Stilling:
Lærling som flymekaniker ved Flyvestation Skrydstrup



Camilla flymekaniker

Det har ikke altid været let. Da min første ansøgning fik afslag, besluttede jeg mig for at blive mere moden og dygtiggjorde mig med en studentereksamen, og er nu uddannet som A1 Flymekaniker. Jeg har altid ønsket, at kunne gøre en større forskel som en enhed. Derfor gav forsvaret mening for mig.

Camilla, flymekaniker

En hverdag med forskellige opgaver og oplevelser
Når Camilla møder på arbejde som Flymekaniker, er hun med til at opretholde Flyvevåbnets indsats med fly ved at vedligeholde og reparere F-16 fly, som skal stå klar til at gå i luften 24/7. Når hun møder på arbejde, får de hver især nogle opgaver, som kan rumme alt fra vask af et fly til at klarmelde et fly. Det går altså ud på at forberede flyet til, at det skal i luften. Sådan en procedure kan godt tage tid, da man skal gennemgå flyet for fejl og skader. Eksempelvis er vask af fly et eftersyn, som flyet er kalenderstyret via. 

Der kan også være komponenter, der udløber på tid som skal udskiftes, eller andre ting der skal tjekkes igennem for fejl, som er med til at holde piloten i god behold. 

Fejlmelding på fly har stor betydning for vedligeholdelse og udgør en stor del af en flymekanikers arbejde. Camilla nævner også, at det er vigtigt at bruge tiden fornuftigt i forhold til deadlines og sørge for at bruge den tid, der skal til, for at løse en opgave. Fejl må ikke overses, for så sker der endnu flere fejl, og det undgår man i høj grad ved at samarbejde.

Som Flymekaniker i forsvaret er hverdagene ikke altid ens. Nogle dage kan være fyldt med oplevelser, som at få en flyvetur i redningshelikopteren SAR. Nogle dage får man lov til at sidde i et cockpit eller have store komponenter som en turbinemotor i sin varetægt.

”Det fedeste ved at være Flymekaniker er også de mennesker, man møder. Jeg har ikke været udsendt endnu, men jeg hører gerne spændende historier fra andre og det gør jobbet ekstra interessant for mig. Det sammenhold vi har på min arbejdsplads er tæt, og der er plads til en energisk og nysgerrig kvinde som mig.”

 

Læs mere om uddannelsen til flymekaniker