Fortsæt til indhold
AVA i hangar

Piloteleven AVA fortæller

Livet på Flyveskolen

Pilot er for mange en drøm. Men for piloteleven AVA på 21 år, der netop har gennemført Flyveskolen i Karup, er drømmen ved at blive til virkelighed. Det har dog ikke været uden udfordringer.

Første gang, AVA hørte om pilotuddannelsen, var til Inspirationsdag for kvinder i Forsvaret. Hun var egentlig kommet ind på jordemoderstudiet, men hun blev tiltrukket af de spændende og meningsfyldte opgaver og muligheden for at få verden som sin arbejdsplads. AVA har netop bestået sin sidste flyvning på Flyveskolen, der kaldes final check, og nu venter halvandet år i Tyskland, hvor hun skal lære at flyve helikopter.

Flyveskolens op- og nedture
For at blive pilot i Forsvaret skal man først bestå en omfattende optagelsesprøve, som er inddelt i tre selektioner. De, der formår at gå hele vejen, får mulighed for at starte på Flyveskolen. Her venter endnu et intensivt udskilningsforløb med undervisning, teori og flyvninger på programmet. Og der er meget, der skal læres på kort tid, forklarer AVA: ”Der er rigtig meget udenadslære. Det skal man lige vænne sig til. I starten læste man til kl. 22 hver aften, så man er nødt til at hjælpe hinanden og finde en rigtig god læsemakker. Du klarer det ikke som enspænder.”

AVA fællesskab

Man bliver virkelig afhængig af de andre - men på en god måde.

Selvom det til tider var hårdt, var der masser af højdepunkter undervejs: ”Første gang man får den grønne dragt på; dér er man stolt. Så føles det virkelig som om, man er pilot. Man sover også i den første nat; det er en tradition. Det er jo lidt ens baby.” Første tur i flyveren var også en kæmpe oplevelse for AVA. På Flyveskolen bliver turen kaldt for et dollar ride. Her er det instruktøren, der styrer flyet, og der er ingen forventninger til eleverne. Derfor er der også tradition for, at eleverne ”betaler” for turen med en udsmykket dollarseddel. ”Jeg turde næsten ikke at tage fat i controlleren, da instruktøren bad mig om det. Man må sige, at der er sket meget fra, at jeg næsten ikke turde røre pinden til nu at styre flyet selv og lave loops og rolls i luften.”

AVA i fly

Det er vigtigt, at man tør fejle, hvis man skal udvikle sig.

Der er langt til Sjælland
Det var lidt af en omvæltning for AVA at flytte fra Nordsjælland til en flyvestation i Karup. AVA havde ikke været i værnepligten, før hun startede, så for hende var der mange nye ting at vænne sig til – bl.a. et helt nyt kaldenavn: ”Mit pilotnavn er AVA. Alle får et unikt navn på tre bogstaver, når de starter på uddannelsen. Det er det navn, vi bruger, når vi er i tjeneste. Men det er også en regel blandt piloteleverne, at man ikke må bruge hinandens private navne. Ellers er der armstrækkere i straf.”

På flyvestationen bor eleverne på hvert deres værelse, men de deler fælles toilet, bad, køkken og hyggestue. Der opstår et særligt fællesskab, når man lever, bor og læser sammen i et helt år. ”Sammenholdet var det bedste ved Flyveskolen. Man fejrer hinandens sejre og støtter hinanden, når det ikke går godt. Der er altid nogen, der kan hjælpe en. Eller nogen at hænge ud med. I starten har man ikke så meget fritid udover at læse, men i slutningen tog vi meget ud sammen, spillede volley, tog på restaurant eller drak en øl sammen og snakkede om alle de bommerter, vi havde lavet i løbet af ugen.”

For AVA var det også specielt at være den eneste kvinde ud af et hold på 20 elever: ”Jeg overlevede da,” siger hun og griner. ”Ej, drengene har været rigtig åbne og hjælpsomme, men man kunne da godt have brugt en pige mere. Der er desværre ikke så mange kvindelige piloter, men det er min oplevelse, at procentdelen af kvinder, der kommer igennem uddannelsen, er den samme som drengene. Der er bare færre kvinder, der starter.” På den grundlæggende militæruddannelse, som AVA og de andre elever skulle igennem, før de kunne starte på flyveskolen, var der dog flere kvinder. Her fik AVA flere gode venner, der fulgte hende gennem uddannelsen, som hun stadig har kontakt til i dag.

Tyskland venter
Nu venter Flight School Tyskland, hvor AVA skal uddannes til helikopterpilot sammen med en fra sit hold. USA var også en mulighed, men AVA var selv glad for, at det blev Tyskland: ”Jeg kan godt lide området, man flyver i. Det er meget lig Danmark. Jeg vil gerne udsættes for det, man også bliver udsat for herhjemme.”

AVA studerer

Hvis man ikke lader sig påvirke af modgangen og bare tænker positivt, så har man en god chance for at klare sig langt.

AVA glæder sig til at starte på skolen og møde de andre elever, der bl.a. er fra Sverige, Holland og Tyskland. Men én ting glæder hun sig særligt meget til at prøve: at flyve en helikopter på egen hånd for første gang. ”Det bliver så fedt!”

Når AVA vender tilbage fra Tyskland, kan hun se frem til en hverdag som operativ pilot i en af helikoptereskadrillerne i Karup sideløbende med, at hun gør uddannelsen færdig. ”Det kan være en lang uddannelse, hvis man gerne vil være pilot, men hvad gør det, når man får lov til at flyve imens?”
HVILKE TRE TING OVERRASKEDE DIG MEST VED UDDANNELSEN?

Hvilke tre ting overraskede dig mest ved uddannelsen?

  • ”Hvor meget udenadslære der er. Du skal næsten kunne en hel bog udenad. ”
  • ”Sammenholdet – man bliver virkelig afhængig af hinanden. ”
  • ”Hvor fedt jeg egentlig synes, det var at flyve.”

Nyhedsbrev

Har du, hvad der skal til for at blive pilot i Forsvaret? Tilmelder dig nyhedsbrevet og få mere viden om pilotuddannelsen.

Tilmeldig dig nyhedsbrev