Fortsæt til indhold
HAG portræt ude

Piloteleven HAG fortæller

Gennem nåleøjet til pilotuddannelsen

Nåleøjet til pilotuddannelsen er notorisk smalt. Piloteleven, HAG, og ledende psykolog i Forsvarets rekruttering, Jimmi, giver her et indblik i, hvad der skal til for at komme igennem, og hvordan man kan forberede sig bedst muligt.

En drengedrøm
HAG på 30 år er uddannet bygningskonstruktør og har arbejdet flere år på en tegnestue, før han startede på pilotuddannelsen. Men drømmen om at blive pilot har altid fulgt ham: ”Vi boede i Mellemøsten, da jeg voksede op, og dér var det meget almindeligt at se både Hercules, jagerfly og helikoptere på himlen, og så har det nok egentlig bare bidt sig fast siden da.”

Da en reklame for pilotuddannelsen rullede over skærmen, en dag HAG og hans hustru sad og så TV, opfordrede hun ham til at prøve det af. Han søgte ind uden forventning om at komme videre, men han vidste også, at han ville fortryde det for altid, hvis han ikke fik det gjort. I dag har HAG netop bestået sidste flyvning på Flyveskolen og venter på, at han skal til USA om lidt, hvor han skal omskoles til at flyve helikopter.

At flyve gennem et nåleøje
Hvert år bliver ca. 600 ansøgere til pilotuddannelsen skåret ned til 36, som bliver udvalgt til at starte på Flyveskolen. Det sker gennem et udskillelsesforløb i tre selektioner, hvor ansøgerne bliver testet og vurderet på deres intelligens, personlighed, lederpotentiale samt sociale og kognitive evner. Ifølge HAG kræver det en høj stresstærskel, at man er sig selv og ikke er bange for at fejle: ”Du skal kunne holde hovedet koldt, og så skal du ikke være bange for at stille dig op og fortælle din mening. Men du skal også være klar på at tage den kritik, der måtte komme, bruge den og kæmpe videre mod dit mål.”

HAG portræt inde

Hvis du kommer igennem, bliver dit kontor oppe iblandt skyerne.

Ifølge psykolog, Jimmi, er det også vigtigt ikke at lade sig slå ud, hvis man føler, at en af prøverne er gået mindre godt: ”Vi kigger på det samlede billede, og man kan godt komme gennem alligevel, selvom det er gået dårligt til én af prøverne.”

De rette evner
Det er en stor investering at uddanne Forsvarets piloter. Det omfattende afprøvningsforløb skal sikre, at det er de helt rigtige, der bliver udvalgt. ”Man skal have gode kognitive evner. Det er både god simultankapacitet, god orienteringsevne og god hånd-øjekoordination. Når vi kigger på personligheden, kræver det b.la., at man har noget robusthed. Man skal kunne klare at blive udsendt og være på opgaver, hvor der er meget på spil. Samtidig skal man også kunne indgå i et team,” fortæller Jimmi.

Derudover er der de fysiske krav, som, Jimmi mener, nogle gange bliver overset: ”Det fysiske element er også vigtigt. Man er nødt til at være i ok god form. Vi ser også, at det kan hjælpe på ens præstation i de kognitive prøver.”

HAG helikopter

Alle kan lære at flyve. Vi leder efter dem, der kan lære det hurtigt nok.” – Jimmi, Chefpsykolog i Forsvarets rekruttering.

Træn med VR
Drømmer man om at blive pilot, kan det ifølge HAG være en rigtig god idé at øve sig inden afprøvningen. Det kan man bl.a. gøre ved hjælp af gaming: ”Jeg havde et par VR-briller og spillede mange flyspil. Det hjalp til at skabe en forbindelse mellem hånd og hoved. Du kan få en idé om, hvordan det er at sidde i et cockpit. Der findes nogle spil, hvor alle controls er de samme, som hvis du satte dig ud i et rigtigt jagerfly. Så hvis du kan finde ud af at starte flyet dér, kan du også starte et i virkeligheden.” Interessen for flysimulatorer og flyspil er noget, der går igen blandt mange af eleverne på flyveskolen. Ifølge HAG havde rigtig mange elever på hans hold enten joystick eller pedaler derhjemme til at øve sig med.

Ifølge psykolog, Jimmi, er der også nogle helt lavpraktiske råd at følge, hvis man skal præstere sit bedste til optagelsesprøverne: ”Sørg for at du er veludhvilet og har spist nok. Tag lidt med, som du kan spise og drikke i løbet af dagen, og udnyt de pauser, der bliver tilbudt. Og så læs uddannelsesbeskrivelsen. Deri står nogle af de tests, man skal igennem, beskrevet.”

HAG cockpit

Hvis du har en drøm, så se at få prøvet den af!

Kast dig ud i det!
HAG, der selv var den ældste af de beståede på sit hold, har en klar anbefaling til alle, der drømmer om at blive pilot: ”Sats, og se at få det prøvet af. Jeg kan kun tale af egen erfaring. Uanset hvad man laver i forvejen, er det vigtigt at forfølge sin drøm.”

Men det er dog en god idé at tage ét skridt ad gangen: ”Lad være med at tænke, at du skal ud at flyve jagerfly med det samme. Få skabt ro omkring det, du skal udføre, og fokuser på hver enkel opgave. Det er lige meget, om du vil flyve jagerfly, helikopter eller transportfly, hvis du ikke kommer gennem den grundlæggende militære uddannelse og sergentskolen.”

Hvilke tre råd ville du give dem, der skal til afprøvning?

  • Find nogle spil, hvor du kan træne multitasking og hånd-øje-koordination.

  • Vær i god form og mød veludhvilet op til prøverne.

  • Vær dig selv i alle de opgaver og interviews, du skal igennem.

Nyhedsbrev

Har du, hvad der skal til for at blive pilot i Forsvaret? Tilmelder dig nyhedsbrevet og få mere viden om pilotuddannelsen.

Tilmeld dig nyhedsbrev