En drengedrøm
HAG på 30 år er uddannet bygningskonstruktør og har arbejdet flere år på en tegnestue, før han startede på pilotuddannelsen. Men drømmen om at blive pilot har altid fulgt ham: ”Vi boede i Mellemøsten, da jeg voksede op, og dér var det meget almindeligt at se både Hercules, jagerfly og helikoptere på himlen, og så har det nok egentlig bare bidt sig fast siden da.”
Da en reklame for pilotuddannelsen rullede over skærmen, en dag HAG og hans hustru sad og så TV, opfordrede hun ham til at prøve det af. Han søgte ind uden forventning om at komme videre, men han vidste også, at han ville fortryde det for altid, hvis han ikke fik det gjort. I dag har HAG netop bestået sidste flyvning på Flyveskolen og venter på, at han skal til USA om lidt, hvor han skal omskoles til at flyve helikopter.
At flyve gennem et nåleøje
Hvert år bliver ca. 600 ansøgere til pilotuddannelsen skåret ned til 36, som bliver udvalgt til at starte på Flyveskolen. Det sker gennem et udskillelsesforløb i tre selektioner, hvor ansøgerne bliver testet og vurderet på deres intelligens, personlighed, lederpotentiale samt sociale og kognitive evner. Ifølge HAG kræver det en høj stresstærskel, at man er sig selv og ikke er bange for at fejle: ”Du skal kunne holde hovedet koldt, og så skal du ikke være bange for at stille dig op og fortælle din mening. Men du skal også være klar på at tage den kritik, der måtte komme, bruge den og kæmpe videre mod dit mål.”