Livet på Flyveskolen
Pilot er for mange en drøm. Men for piloteleven AVA på 21 år, der netop har gennemført Flyveskolen i Karup, er drømmen ved at blive til virkelighed. Det har dog ikke været uden udfordringer.
Det var lidt af en omvæltning for AVA at flytte fra Nordsjælland til en flyvestation i Karup. AVA havde ikke været i værnepligten, før hun startede, så for hende var der mange nye ting at vænne sig til - bl.a. et helt nyt kaldenavn:
"Mit pilotnavn er AVA. Alle får et unikt navn på tre bogstaver, når de starter på uddannelsen. Det er det navn, vi bruger, når vi er i tjeneste. Men det er også en regel blandt piloteleverne, at man ikke må bruge hinandens private navne. Ellers er der armstrækkere i straf."
Første gang AVA hørte om pilotuddannelsen var til Inspirationsdag for kvinder i Forsvaret. Hun var egentlig kommet ind på jordemoderstudiet, men hun blev tiltrukket af de spændende og meningsfyldte opgaver og muligheden for at få verden som sin arbejdsplads. AVA har netop bestået sin sidste flyvning på Flyveskolen, der kaldes final check, og nu venter halvandet år i Tyskland, hvor hun skal lære at flyve helikopter.

Sammenholdet var det bedste ved Flyveskolen. Man fejrer hinandens sejre og støtter hinanden, når det ikke går godt.
Flyveskolens op- og nedture
For at blive pilot i Forsvaret skal man først bestå en omfattende optagelsesprøve, som er inddelt i tre selektioner. De, der formår at gå hele vejen, får mulighed for at starte på Flyveskolen. Her venter endnu et intensivt udskilningsforløb med undervisning, teori og flyvninger på programmet. Og der er meget, der skal læres på kort tid, forklarer AVA.
"Der er rigtig meget udenadslære. Det skal man lige vænne sig til. I starten læste man til kl. 22 hver aften, så man er nødt til at hjælpe hinanden og finde en rigtig god læsemakker. Du klarer det ikke som enspænder."
Selvom det til tider har været hårdt, har der været masser af højdepunkter undervejs:
"Første gang man får den grønne dragt på; dér er man stolt. Så føles det virkelig som om, man er pilot. Man sover også i den første nat; det er en tradition. Det er jo lidt ens baby."
Første tur i flyveren var også en kæmpe oplevelse for AVA. På Flyveskolen bliver turen kaldt for et dollar ride. Her er det instruktøren, der styrer flyet, og der er ingen forventninger til eleverne. Derfor er der også tradition for, at eleverne "betaler" for turen med en udsmykket dollarseddel.
"Jeg turde næsten ikke at tage fat i controlleren, da instruktøren bad mig om det. Man må sige, at der er sket meget fra, at jeg næsten ikke turde røre pinden til nu at styre flyet selv og lave loops og rolls i luften. Sammenholdet var det bedste ved Flyveskolen. Man fejrer hinandens sejre og støtter hinanden, når det ikke går godt. Der er altid nogen, der kan hjælpe en. Eller nogen at hænge ud med."
Det kan være en lang uddannelse, hvis man gerne vil være pilot, men hvad gør det, når man får lov til at flyve imens?
Tyskland venter
Nu venter Flight School Tyskland, hvor AVA skal uddannes til helikopterpilot sammen med en fra sit hold. USA var også en mulighed, men AVA var selv glad for, at det blev Tyskland:
"Jeg kan godt lide området, man flyver i. Det er meget lig Danmark. Jeg vil gerne udsættes for det, jeg også bliver udsat for herhjemme."
AVA glæder sig til at starte på skolen og møde de andre elever, der bl.a. er fra Sverige, Holland og Tyskland. Men én ting glæder hun sig særligt meget til at prøve: at flyve en helikopter på egen hånd for første gang.
"Det bliver så fedt!"
Når AVA vender tilbage fra Tyskland, kan hun se frem til en hverdag som operativ pilot i en af helikoptereskadrillerne i Karup sideløbende med, at hun gør uddannelsen færdig.
"Det kan være en lang uddannelse, hvis man gerne vil være pilot, men hvad gør det, når man får lov til at flyve imens?"

