Gå til indhold
Soldat i camouflageuniform og headset smiler ved skrivebord med computerskærme, der viser et landskab i baggrunden.

Flyvevåbnet

Professionel soldat

portræt

Det er svært ikke at blive grebet af det

Anders

  • Alder: 30
  • Titel: Flyvelederelev
  • Uddannelse: Flyvelederelev og Identification Operator
  • Stilling: Flyvelederelev hos Air Control Wings, Eskadrille 515

Anders i simulationsrummet

Han er lige fyldt 30 og er i gang med uddannelsen til militær flyveleder. Dagligdagen veksler mellem teori og praktiske øvelser i et lukket simulationsmiljø, og det er her, Anders trives.

Omgivet af en 20 meter lang kunstig landingsbane på skærmene sidder han roligt med headset og avanceret udstyr, klar til at håndtere scenarier, der spejler virkelighedens udfordringer. Sammen med sine tre klassekammerater øver Anders sig dagligt.

"Det er vildt at sidde her og føle, man har ansvaret.”

Praksis frem for teori

Undervisningen er delt mellem simulationer og teori om luftrummet og procedurer, som trænes intensivt. Simulationerne giver mulighed for at øve reaktion, prioritering og kommunikation i et kontrolleret miljø, hvor fejl bruges som læring frem for straffefælde.

"Personligt har jeg haft lettere ved de praktiske øvelser end teorien, og det har jeg været meget åben om i klassen. Og det, at jeg har sagt det, har gjort, at vi i klassen har støttet hinanden. Jeg har hjulpet mine klassekammerater med øvelser, og de har hjulpet mig med teorien.”

Flyveleder Anders
Det er vildt at sidde her og føle, man har ansvaret

- Anders, flyvelederelev

Drømmen

Som barn var Anders fascineret af kampfly på himlen over hjembyen Haderslev, men drømmen om at blive flyveleder opstod først efter nogle år som Identification Operator i Air Control Wings. Her overvågede han luftrummet og fik et indblik i den opgave, flyveledere løser hver dag. 

"Jeg var ikke klar på at være i det civile efter min værnepligt, da jeg godt kunne lide den disciplin og struktur, der var i Forsvaret. Og jeg kunne godt tænke mig at gøre tjeneste i Flyvevåbnet, da jeg kunne mærke, at den ligefremme facon og korte kommandovej i netop det værn, tiltalte mig".

Små værktøjer som labels og nøjagtige noter skaber overblik i en kompleks hverdag, og det er tydeligt, at Anders føler sig hjemme i rollen.

Flyveleder Anders
I bund og grund handler det om, at man skal have flair for at holde hovedet koldt i pressede situationer og huske teorien fra undervisningen: Om at have overblik og rumme mange input

- Anders, flyvelederelev

Jobbet i fremtiden

"Min opgave som Tower Approach-flyveleder bliver at styre området omkring tårnet og dermed alle landingsbanerne og ruterne, der er på flyvestationen.”

Jobbet kræver prioriteringsevne og kreativitet i løsninger, og tempoet kan skifte fra stille overvågning til hektisk koordinering på få sekunder.

"Du kan ikke tale med 15 fly på én gang!"

Der findes tre slags flyveledere: tårn (Tower), anflyvning (Approach) og område (Center). Tower Approach-flyveledere kontrollerer start og landing og har ansvar for, at bane og ruter er fri, så fly ikke får krydsende trafik.

"I bund og grund handler det om, at man skal have flair for at holde hovedet koldt i pressede situationer og huske teorien fra undervisningen: Om at have overblik og rumme mange input samtidig. Man skal vide, hvad der kan vente 30 sek., 1 minut og 10 minutter.”

Næste år er han færdig med uddannelsen og ser frem til praktik som flyvelederelev på Flyvestation Karup.