”MANGE MASKINMESTRE DRØMMER OM AT SEJLE, MEN DE VED IKKE, AT VI HAR DEN HER MULIGHED”
Da Michael under sin uddannelse til maskinmester stiftede bekendtskab med faget ledelse, blev han sulten efter mere. Han fik et praktikophold på et af Søværnets skibe og sejlede seks uger i et inspektionsfartøj ved Grønland, og det overbeviste ham om, at en fremtid som maskinteknisk officer var en drøm, der skulle forfølges.
Nu er han i sin første ansættelse som elektroofficer på fregatten Niels Juel, hvor han er leder for otte elektrikere og automatikteknikere. Sammen med sine ansatte har han ansvaret for el-produktionen og kølesystemerne på skibet. Og han har allerede mange oplevelser med i rygsækken. ”Mange maskinmestre drømmer om at sejle, men de ved ikke, at vi har den her mulighed”.
Fra Grønland til Afrika
”De mest intense oplevelser får man, når man er på øvelse, og det hele snurrer, og vi skal sørge for, at alt spiller. Vi skal prioritere, hvad vi vil gøre, så vi kan holde os flydende og løse vores opgaver. Men livet til søs er fyldt med mange forskellige oplevelser. Sidste år sejlede vi fx ved Afrika i 40 graders varme og badede fra skibet, men det gav også stof til eftertanke, for vi sejlede gennem Adenbugten, hvor der er pirater, og vi måtte have ekstra forstærkning af sikkerhedsmæssige grunde.”
Det gamle mundheld ’Join the navy, see the world’ gælder også nu om dage for danske officerer i Søværnet. De seneste to år har Michael bl.a. været i Marokko, Oman, Amsterdam, Skotland, England, Harstad i Nordnorge, Polen, Riga, Stockholm, Sydfrankrig, Kreta, Cypern, Spanien, Djibouti i Afrika, Grønland og sejlet gennem Suez-kanalen og i bunden af Finskebugten. Til næste år skal han til Island og Færøerne.
”Mange maskinmestre drømmer om at sejle, men de ved ikke, at man har den her mulighed. Når jeg fortæller tidligere studiekammerater om mine oplevelser, er der tit nogle, som er ærgerlige over, at de ikke selv søgte ind – men nu synes de, at det er for sent. Der er også nogle, som har forkerte eller forældede forestillinger om, hvad Forsvaret er. De tror, at de skal tage imod ordrer. Det er interessant, for det sidste, jeg gør, er at tage imod ordrer. Jeg bestemmer selv, hvad jeg vil lave. Desuden er der også nogle, der har en opfattelse af, at lønnen er lavere end i det civile. Men det tror jeg ikke, den er, når man medregner fleksibiliteten og de forskellige tillæg.”
Ledelse og teknisk forståelse
Michael mener, at Forsvaret giver nogle muligheder, som han ikke kunne få i det civile liv. ”Typisk ligger de civile skibe 12 timer i hver havn, hvor vi bliver i tre eller fire dage, så vi har mere tid til at se de steder, vi besøger. Rent fagligt er det vigtigste for mig, at ledelse er en væsentlig del af mit ansvar. Det er det ikke for civile maskinmestre. Det hænger sammen med, at der er omkring 20 besætningsmedlemmer på civile skibe mod 100 på Forsvarets skibe, så der er et langt større behov for ledelse. Men kombinationen af teknisk forståelse og evnen til at arbejde med andre mennesker er det vigtigste for en maskinteknisk officer, og det passer perfekt til mig.