Fra fascination til faglært
Passionen for fly har fulgt Marcel, siden han gik i børnehave. Særligt kampfly, med deres gennemtrængende sus og brøl over himlen, vækkede nysgerrigheden i den lille dreng. I dag er han stolt flymekaniker i Forsvaret og udfører den helt afgørende klargøring af de nye F-35, når fly og piloter skal afsted på opgave.
“Så længe jeg husker, har jeg været fascineret af fly. Det har altid været en oplevelse at se fly komme med høj hastighed og lav højde henover hovedet. Selv i børnehaven, da vi skulle lave et projekt sammen med vores bedsteforældre, valgte jeg, at vi skulle lave en træflyver. Så man må sige, at flyvemaskiner har præget på mit liv.”
Som han blev ældre, bibeholdt han interessen. En aften, da han var 11-12 år gammel og sad og så fjernsyn, kom der en reklame om at være flymekaniker i Forsvaret. Der stod det klart for Marcel, hvad han ville, og han har ikke ændret mening siden.
“Efter folkeskolen tog jeg HTX, og så snart jeg fyldte 18 år, deltog jeg i Forsvarets dag, hvor jeg fik bekræftet, at det var den rette vej for mig. Ventetiden føltes lang, men i 3.G tog jeg til afprøvning til flymekanikeruddannelsen, som gik godt, og jeg blev sendt videre til anden afprøvning. Et par måneder senere lå en mail i indbakken: Jeg var blevet optaget på uddannelsen.”
Efter folkeskolen tog jeg HTX, og så snart jeg fyldte 18 år, deltog jeg i Forsvarets dag, hvor jeg fik bekræftet, at det var den rette vej for mig.
En flymekaniker bliver til
Efter gymnasiet og en sommerferie begyndte Marcel sin værnepligt i Karup, hvor han både udviklede sig personligt og fik gode kammerater, som fulgte med på flymekanikeruddannelsen.
“Uddannelsen bød på undervisning i stort set alt, hvad angår fly, fra passionerede og professionelle undervisere. Venskaberne med kollegaerne voksede, og vi tilbragte mange aftener med lektielæsning og forberedelse til modul‑eksamener.”
Da første praktikperiode startede, gik turen til Flyvestation Skrydstrup, hvor den rigtige flymekanikeroplevelse ventede. Der var der en hangar med tre F-16 fly til elevernes træning, som de kunne skrue på, lige så meget de havde lyst til.
“Jeg havde set F-16 på air shows og over himlen mange gange, men nu stod jeg her og skulle arbejde på det. Det var drømmen, der gik i opfyldelse. Efter uddannelsen fik jeg arbejde i en phasedok, hvor jeg var med til større eftersyn på F-16. Hver arbejdsdag var forskellig: en dag skiftede vi et hjul, en anden dag en motor, en tredje dag servicering af hydraulik. Det udfordrede mig på nye måder, og jeg satte stor pris på variationen.”
Og det er en fantastisk fornemmelse, når piloten starter den brølende motor.
Nye beboere i hangaren
Snart skulle der komme nye beboere på Flyvestation Skrydstrup: F-35 fly. Marcel vidste, at han ville arbejde på dem. Da de landede på dansk jord påbegyndte han sit F-35 typekursus, hvor han lærte forskellene mellem F-16 og F-35.
“Jeg husker tydeligt dagen, hvor jeg så en dansk F-35 for første gang. De skarpe kanter og vinkler gav den et stilrent udseende og særligt størrelsen overraskede mig – det var noget af en basse!”
I dag arbejder Marcel som klarmelder på F-35. Det betyder, at han dagligt er med til at inspicere flyet for at sikre, at det er klar til flyvning. Her gennemgås inspektionspunkter som lufttryk på hjulene, lækager i væskesystemer og tankning.
“Når træningsflyvningen er afsluttet, inspicerer vi flyet igen for fejl og skader og gør det klar til næste tur. Hvis noget er gået i stykker, er det vores opgave at fikse det. Der er en stor glæde i jobbet: At arbejde med erfarne kolleger og opleve de mange spændende situationer, arbejdet medfører. Og det er en fantastisk fornemmelse, når piloten starter den brølende motor.”