Fortsæt til indhold

Mød sprogofficeren

Oliver

Oliver er uddannet sprogofficer i arabisk.

I dag er han planlægningsofficer i forsvaret og arbejder med tolke. Herigennem udvikler han sine officerskompetencer, samtidig med at han drager nytte af den kulturforståelse og viden om tolkning, som han har fået gennem sprogofficersuddannelsen. 

Han valgte uddannelsen ud fra idéen om, at det ville give ham mulighed for at gøre en forskel i verdens brændpunkter gennem sprog og dialog. Det var en udfordring, som han var nødt til at prøve kræfter med.
Uddannelsen viste sig dog at indeholde meget mere end det:” Uddannelsen er en mulighed for at blive officer, samtidig med, at du lærer et nyt og fremmed sprog, der åbner dørene op for en helt ny verden. Det er en uddannelse, der ikke bare udvikler dig fagligt, men også personligt.”

Sprogkompetencerne åbner op for forståelsen af en helt ny og fremmed
kultur
For Oliver var noget af det bedste ved uddannelsen det helt unikke fællesskab man får med sine medkadetter og de ekstremt dygtige undervisere:” Sprogofficersuddannelsen består af en bred vifte af fantastiske mennesker.” 

Derudover synes han, at det var rart med afbræk fra den akademiske side, med felture og ledelseskurser, der består af den militære og ledelsesmæssige del af uddannelsen. 

Noget af det mest spændende synes han også var den nye kultur, her den arabiske, som sprogkompetencerne åbner op for:” Der er noget fortryllende over det indblik man, via dyb sproglig og kulturel forståelse, kan opnå i helt fremmede samfund.”

Der kan opstå en følelse af utilstrækkelighed
Oliver ligger heller ikke skjul på, at noget af det sværeste ved at blive sprogofficer var at skulle lære sproget på så kort tid. Det kan trække tænder ud. Der er en kontinuerlig høj arbejdsbyrde, som er meget intens, og den korte tid til at lære sproget nødvendiggør en stejl læringskurve. Det kan for mange give en evig følelse af at være dårlig til sproget. Det er man formentlig ikke, opgaverne bliver bare sværere og sværere.

”Det hårdeste for mig var at være i følelsen af utilstrækkelighed i opgaveløsningen. Det var til gengæld dét der gjorde, at jeg endte med at kunne tale, læse og skrive arabisk efter to år.”

Sprogofficer Oliver

Det hårdeste for mig var at være i følelsen af utilstrækkelighed i opgaveløsningen. Det var til gengæld dét der gjorde, at jeg endte med at kunne tale, læse og skrive arabisk efter to år.

Oliver, sprogofficer

Et unikt fællesskab og kollektivt traume
”Sprogofficersuddannelsen giver for mange et helt særligt kollektivt traume. Traume er her ment i bedste forstand. Dét at have gennemgået noget så intenst sammen, og det faktum at du bruger nærved 100 procent af dine vågne timer med de samme mennesker, det skaber et særligt fællesskab man ikke finder mange andre steder.”

Uddannelsen har givet mulighed for at fortsætte en militær karriere
For Oliver har sprogofficersuddannelsen givet ham mulighed for at bestride en lederstillig i en international mission i Irak, med civile og militære medarbejdere fra mange forskellige lande. 

”Der er ingen tvivl om, at sprogofficersuddannelsen åbner døre for karriereveje, som man måske ikke anede eksisterede inden man begyndte på uddannelsen.”

Udfordrende, meningsfuld og lærerig: Sådan ville Oliver beskrive uddannelsen, hvis han skulle vælge tre ord. Og hans råd til nye kadetter på sprogofficersuddannelsen vil være, at man skal huske at nyde, at man er blevet optaget på en privilegeret uddannelse med så fagligt dygtige undervisere. Man skal forsøge løbende at minde sig selv om, hvor langt man rent faktisk er nået sprogligt og så skal man ikke glemme også at fokusere på de militære færdigheder og sin fysik.
Sidst men ikke mindst, skal man stole på processen, og så fremhæver han, at noget af det vigtigste er at være der for sine medkadetter og stole på, at de også er der for dig. 

TILBAGE TIL PORTRÆTTERNE