Ansøgning om vurdering af egnethed til udnævnelse til M402-niveau
Som led i det justerede chefbemandingssystem iværksættes udnævnelsesprocessen for 1. kvartal 2025.
Frem til og med søndag den 05. januar 2025 tager Forsvarsministeriets Personalestyrelse (FPS) imod ansøgninger om vurdering af egnethed til udnævnelse til oberst og kommandør.
Det kan erfaringsmæssigt være en fordel, hvis du har flere stillinger på oberstløjtnant/ kommandørkaptajnsniveauet og er blevet bedømt i stillingerne. Det vil blandt andet medvirke til, at screeningen og vurderingen af dig bliver så velfunderet og nuanceret som muligt.
Denne proces vil være den eneste udnævnelsesproces, der gennemføres i kalenderåret 2025. Fremover vil praksis være, at der kun gennemføres udnævnelsesproces i 1. kvartal af et kalenderår.
Ansøgning
Ansøgningen sendes via linket ”søg stillingen” og skal indeholde følgende:
- Et bilag på maksimalt én A4-side, hvor du beskriver din største bedrift og din største ”fejltagelse”. Det skal bruges ifm. din potentialeudredning, som foretages af FPS Selektionssektion.
- Et CV, der beskriver dit tjenesteforløb og din erhvervserfaring generelt. Det vil være en fordel at sætte nogle ord på de arbejdsopgaver, du har haft i forbindelse med varetagelsen af de forskellige stillinger.
- De seneste fem FOKUS og andre bedømmelser eller udtalelser (IER mv.) inklusive påtegninger, du har modtaget.
- Derudover skal du besvare fem spørgsmål vedrørende motivation som en del af din ansøgning.
Såfremt du har søgt om vurdering af egnethed tidligere og ønsker en fornyet forelæggelse ved Udnævnelsesrådet, bedes du kontakte fps-ktp-chbemsys@mil.dk for at afklare, hvad der skal sendes med frem i din ansøgning.
Er du en del af et talentprogram, opfordres du ligeledes til at vedlægge din opdaterede talentjournal. Dette er dog ikke et krav.
Når FPS har modtaget din ansøgning og tilhørende bilag, vil du efterfølgende modtage en mail fra Selektionssektionen ved FPS med information om personligheds- og intelligenstest. Testbesvarelsen bedes gennemført snarest muligt og ikke senere end inden for syv dage efter du har modtaget linket. Erfaringsmæssigt er det en god ide at prioritere tid til gennemførelse af disse tests.
Herefter vil du blive tilbudt en samtale med en psykolog i Selektionssektionen. Samtalen vil tage udgangspunkt i dine testresultater og udvalgte dele af de fremsendte bilag. Samtalen har en varighed på omkring to timer. På baggrund af oplysninger fra test, bilag og samtale skrives en vurdering som fremsendes til Udnævnelsesrådet.
Hvem kan søge
Du er oberstløjtnant eller kommandørkaptajn og har et ønske om at blive forelagt Udnævnelsesrådet med henblik på en vurdering af egnethed til M402 niveauet.
Du bør have et varieret og balanceret tjenesteforløb i eget værn eller kommando samt ved andre myndigheder (stabe/styrelser), og du har i udgangspunktet erfaring fra både operativ tjeneste og højere stabsniveauer.
Vurdering
FPS vil på baggrund af de koncernfælles vurderingsparametre: ledelse og udvikling, beslutningsevne og håndterings af pres, helhedsforståelse og ressourcebevidsthed samt kommunikation, sammenholdt med testresultaterne, udtalelsen fra din myndigheds-/styrelseschef og det af dig fremsendte materiale foretage en samlet HR-faglig vurdering med henblik på at forelægge det for Udnævnelsesrådet, som vil træffe den endelige afgørelse om egnethed.
Tilbagemelding
Du vil modtage en tilbagemelding fra Udnævnelsesrådet medio februar 2025.
Såfremt du vurderes ’for nærværende ikke egnet’ eller ’ikke egnet’ til udnævnelse, vil du modtage en uddybende tilbagemelding samt en partshøring.
Såfremt du vurderes egnet, vil du kunne søge stillinger på oberst og kommandørniveau de følgende fem år, første gang i forbindelse med bemandingsprocessen i 2. kvartal 2025. Du vil først blive udnævnt (resolveret) og aflønnet som oberst/kommandør, såfremt du har ansøgt og fået en stilling på oberst/kommandør niveau via bemandingsprocesserne, som i udgangspunktet gennemføres to gange årligt.
Du anbefales at orientere dig i det justerede chefbemandingssystem via HR-portalen, hvor du ligeledes kan finde svar på de mest almindelige spørgsmål til udnævnelsesprocessen i en Q&A.
Finder du ikke svar på dine spørgsmål, kan du kontakte:
- Kaptajn Mathias Carlsen på telefon +45 20 61 07 13
- AFDLD-2 Melina Omercajic på telefon +45 32 66 55 77
Du kan også sende din forespørgsel til fps-ktp-chbemsys@mil.dk.
Alternativt kan du ringe til sektionschef for chefbemandingssektion ALFA, Anne Morits Andersen på telefon + 45 32 66 55 64 eller henvende dig på fps-ama@mil.dk.