Fortsæt til indhold

LEDIGE CHEFSTILLINGER LG2/LR38

scroll down

Ledige chefstillinger LG2/LR 38

I forbindelse med bemandingsprocessen for 2. kvartal 2025 iht. det justerede chefbemandingssystem er følgende stillinger ledige og mulige at søge: 

  • Chef for International Policyafdeling, Udviklings- og Planlægningsstaben
  • Chef for Planlægnings- og Koordinationsdivisionen, Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste
  • Chef for Planlægningsdivisionen, Hjemmeværnskommandoen
  • Chef for Efterretningsregimentet, Hæren
  • Branch Head Defence Planning Integration, SACT


Militære ansøgere skal være varigt udnævnt til M402 niveauet eller være vurderet egnet i forbindelse med udnævnelsesprocesserne i chefbemandingssystemet.

Ansøgningsfristen er søndag den 16. marts. 

Løn- og ansættelsesvilkår fremgår længere nede på denne side.

Hvem kan søge

Har du spørgsmål til processer, ansættelsesvilkår eller lignende er du velkommen til at kontakte Forsvarsministeriets Personalestyrelse via FPS-KTP-CHBEMSYS@mil.dk.

Ansøgningsfristen på puljeopslaget er: søndag den 16. marts

 



ledige stillinger

Chefen for International Policyafdeling er chef for én af syv afdelinger i Forsvarskommandoens Udviklings- og Planlægningsstab. Du bliver chef for tre sektioner med i alt 25 militære og civile medarbejdere. 

Du refererer til Chefen for Udviklingsdivisionen, og du har et tæt samarbejde med Forsvarsministeriets Departement, danske NATO- og EU-stabe, øvrige afdelinger i Forsvarsstaben samt øvrige stabe, kommandoer og værn. 

Afdelingen varetager danske interesser i det militærstrategiske samarbejde med allierede i NATO, EU og NORDEFCO, herunder udvikling af militær policy. Afdelingen bidrager til den langsigtede strategiske udvikling bl.a. i omsætningen af NATO krav til udviklingen af Forsvarets militære kapabiliteter, ifm. samarbejdet i EU – særligt ifm. dansk EU Formandskab i 2025, og i rammen af det nordiske forsvarssamarbejde. Derudover varetager afdelingen udstationeringsområdet, der dækker prioritering af stillinger og administration af ca. 300 udstationerede medarbejdere og deres familier.

Som chef for International Policyafdeling bliver du samtidig Forsvarets repræsentant i korpskomitéen til Multinational Corps North East ligesom du støtter chefen for Udviklings- og Planlægningsstaben i Divisionskomitéen til Multinational Division North. Du vil ligeledes være Forsvarets repræsentant i NATO Logistikkomité, og du kan generelt forvente, ad hoc, at skulle repræsentere Forsvaret og chefen for Udviklings- og Planlægningsstaben i andre internationale fora.

Vi forventer, at du er en erfaren chef med en solid blanding af operativ erfaring og erfaring fra højere stabe. Du er analytisk stærk og helhedsorienteret i din tilgang til dine ansvarsområder, og du er i stand til at bevare overblikket i pressede situationer. Du evner at håndtere strategisk kompleksitet i et politisk miljø, hvor mange hensyn skal afvejes. Du er handlekraftig og formår som chef at skabe resultater gennem dygtige og ambitiøse chefer og medarbejdere, for hvem du sætter retning for selvstændig opgaveløsning. Du formår at skabe og vedligeholde frugtbare samarbejdsrelationer – også i et internationalt miljø. Du er samtidigt en empatisk, respektfuld og nærværende chef, der har fokus på medarbejdernes trivsel, og du evner at træffe de nødvendig beslutninger og prioriteringer i kraft af dine gode samarbejdsevner og kommunikative kompetencer                                                   

For mere information om stillingen kan du kontakte Brigadegeneral Anders Berg Olesen på telefon 4132 0202. 

Forventelig tiltrædelse: Snarest muligt

Tjenestestedet er i Karup.

Er du en dygtig organisator, der kan holde mange bolde i luften med hjælp ca. 80 dygtige og specialiserede medarbejdere? Kan du holde tråd i mange forskellige opgaver og sikre, at de løses i den rigtige rækkefølge? Kan du bidrage afgørende til den fortsatte udvikling af Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste, således at vi kan understøtte værnene i alle konfliktscenarier. Så er det dig, Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste søger som chef for Planlægnings- og Koordinationsdivisionen.
Du får tjenestested i Brabrand.

Om os

Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste er en niveau 2 myndighed i Forsvaret med i alt ca. 1700 medarbejdere. Vores opgave er, at understøtte værnenes aktiviteter, herhjemme, fra Ækvator til Grønland.
Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste består af en Planlægnings- og Koordinationsdivision (staben) og en Vedligeholdelsesdivision med tre vedligeholdelsesafdelinger (specialiseret i forhold til de tre værn). Planlægnings- og Koordinationsdivisionen samt ledelsen af Vedligeholdelsesdivisionen er placeret i Brabrand.
Ud over at reparere og vedligeholde forsvarets materiel støtter vi forsvarets styrkeproduktion, indsættelser og beredskaber med veluddannet militært teknisk personel, der udlånes til og indgår i forsvarets operative enheder.
Du får det direkte ansvar for at videreudvikle de styrings- og koordinationsværktøjer, der sikrer, at Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste løser de opgaver og opstiller den struktur, der efterspørges af de operative enheder samt at de tildelte ressourcer udnyttes mest effektivt.

Om stillingen

Du bliver ansvarlig for:

  • Opstilling af handlingsprogram.
  • Styrings- og dispositionsgrundlag, herunder Performance Management.
  • Indgreb med FKO i de tre domainer LAN, MAR og AIR.
  • Forretningsanalyse (controlling).
  • Opstilling af det overordnede driftsgrundlag, herunder bestemmelse for vedligeholdelsestjenestens gennemførelse i FKO område.
  • Partnerskab med Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelsen(FMI)/ Supply Chain Divisionen. 
  • Partnerskab med FMI omkring langsigtet kapacitetsplanlægning og sourcing. 
  • Udarbejdelse af strategi for fastholdelse og rekruttering. 
  • Kvalitetssikring og certificeringer fsva. kvalitets- og arbejdsmiljøledelse, herunder særligt efterlevelse af bestemmelserne inden for luftdygtighed.
  • Formulering af strategier for drift og udvikling af vedligeholdelsesstrukturen.

Herudover er du stedfortræder for chefen for Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste og indgår i den øverste ledelse af Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste.

Om dig

Som chef for Planlægnings- og Koordinationsdivisionen er du en central figur og nøgleperson, der med dit personlige drive får stor andel i og ansvar for Forsvarets Vedligeholdelsestjenestes resultater.

Du er analytisk stærk. Du har overblik. Du kan anvende styringsværkstøjer. Du har fokus på forretningsoptimering, -styring og -udvikling. Du er kreativ og kan se muligheder. 

Du kan samle og lede dygtige medarbejdere. Du kan selv gå forrest, vise handlekraft og sikre, at opgaverne bliver løst samtidigt med, at du kan manøvrere i krydsfeltet mellem den operative efterspørgsel og det mulige med tildelte ressourcer. Du er åben og nysgerrig og parat til at trænge ned i substansen. 

Du er god til at etablere netværk, og kan bidrage til værnenes logistiske og vedligeholdelsesmæssige planlægning. Herudover kan du gå i indgreb med Forsvarsministeriets Indkøbsstyrelse omkring planlægning og koordination, Forsvarskommandoens Udviklings- og Planlægningsstab samt Forsvarskommandoens Økonomidivision.

Det er en forudsætning, at du har en militær baggrund og erfaring fra tjeneste på M401/402 niveau, et stærkt CV og erfaring fra internationale operationer.

For mere information om stillingen kan du kontakte chef for Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste, Flotilleadmiral Per Hesselberg på telefon 5171 9954. 

Forventelig tiltrædelse: TBD

Tjenestestedet er i Brabrand.

Du bliver chef for ca. 65 medarbejdere, som er organiseret i en Udviklings- og Analyseafdeling, en Planlægningsafdeling, og en Logistikafdeling, der alle ledes af militære chefer (M401), samt en økonomiafdeling med en civil kontorchef. Du indgår sammen med Hjemmeværnsstabens to øvrige divisionschefer i stabschefens ledelsesteam, hvis vigtigste opgave er strategisk styring af drift og udvikling af Hjemmeværnet.

Planlægningsdivisionen er ansvarlig for Hjemmeværnets overordnede udviklings- og planlægningsvirksomhed, herunder det forligsforberedende arbejde og implementering af forsvarsforlig. Herudover er divisionen ansvarlig for styring og koordination af organisation, struktur, materiel, etablissement, IT, kontrol- og inspektionsvirksomhed, økonomi og vedligeholdelsestjeneste.

Vi forventer, at du er en erfaren chef med et alsidigt tjenesteforløb, der kan indgå i et konstruktivt samarbejde med Hjemmeværnets chefgruppe og eksterne samarbejdspartnere. Du har interesse og flair for strategisk planlægning, men også for drift og optimering i forhold til de særlige forhold, som kendetegner en frivillig militær beredskabsorganisation. Du forventes at være analytisk stærk og helhedsorienteret samt have gode kommunikative evner.

For mere information kan du kontakte chefen for Hjemmeværnet, generalmajor Gunner Arpe Nielsen (tlf. 9132 6120), chefen for Hjemmeværnsstaben brigadegeneral Christian Lippert (tlf. 3266 5511) eller den nuværende chef for Planlægningsdivisionen, oberst Steen Wegener (tlf. 4040 0487).

Forventelig tiltrædelse: 1. januar 2026

Tjenestestedet er i Vordingborg.

Du bliver chef for et forholdsvist ungt regiment, som er forankret i traditioner og faglighed. Regimentet har en tæt tilknytning til Varde by og det omkringliggende samfund. Regimentet består af en stab, 1. ISRBTN, 2. MIBTN samt et tjenestegrensinspektørelement, som støtter dig i din rolle som tjenestegrensinspektør. 

Som chef for Efterretningsregimentet refererer du til chefen for Hærkommandoen og er dermed en integreret del af Hærens chefkreds. 

Som Tjenestegrensinspektør for efterretningstjeneste i Hæren gennemfører du i koordination med øvrige tjenestegrensinspektører kontrol og tilsynsvirksomhed med Hærens enheder. Dette indebærer deltagelse i certificeringer af enheder før styrkeindsættelse og beredskaber. 

Du er endvidere ansvarlig for LI/LL processen inden for dit ansvarsområde, hvorved du bidrager til udvikling af hæren.

Som Regimentschef og garnisonskommandant skal du kunne sætte retningen for udviklingen af regimentet og garnisonen. Du bliver overordnet ansvarlig for indhentning, bearbejdning og formidling af efterretninger og operative informationsaktiviteter inden for Hærens myndighedsområde, ligesom du skal være i stand til at drive udvikling og implementering af efterretningskapaciteter. Du er ansvarlig for den militære sikkerhed i Hæren samt udvikling heraf. Samtidig skal du være i stand til at håndtere de driftsrelaterede opgaver inden for personel, etablissement og økonomi. Du skal kunne manøvrere i et miljø med andre interessenter. Herunder 1. Brigade, hvor 1. ISRBTN er forankret organisatorisk samt Hærens Sergentskole, der er garnisoneret på Varde Kaserne. Som garnisonskommandant forventes du at kunne interagere med lokalsamfundet, herunder lokale beslutningstagere. 

Det forventes, at du er en markant og respekteret chef. Det er en forudsætning, at du har erfaring som bataljons- eller afdelingschef i Hæren. Det er en forudsætning, at du har erfaring på chefniveau fra både operative og mere driftsorienterede stillinger inden for Forsvarsministeriets område. 

For mere information om stillingen kan du kontakte chefen for Hærkommandoen, Generalmajor Peter Boysen på telefon 72811701.

Forventelig tiltrædelse: 1. april 2026.

Tjenestestedet er i Varde.

Sektionen er én af fire sektioner med ansvaret for at organisere HQ SACT’s bidrag til NATOs styrkemålsproces. Defence Planning Integration har særligt fokus på transformation via NATO forsvarsplanlægning. Det betyder at aktuelle udviklingsområder i ACT følges og analyseres tæt, herunder ACT kapacitetsudvikling og innovation. Sektionen støtter samtidig den kontinuerlige implementering af styrkemål med fokus på internationale samarbejdsmuligheder og innovation.  Du bliver Branch Head for 12 medarbejdere, der er organiseret i Data Integraton and Engineering samt Warfare Development Integration and Solutions.

Om dig

Du har haft tidligere stabstjeneste i NATO’s kommandostruktur, i Forsvarskommandoen inden for det værnsfælles område eller i Forsvarsministeriet. Du kan etablere et effektivt netværk på tværs af såvel ACT som NATO’s hovedkvarter i Belgien. Dine evner til at analysere værnsfælles kapabiliteter samt identificere udfordringer og muligheder inden for Defence Planning er vigtige. Tidligere erfaring med forsvarsplanlægning i national eller NATO ramme er en fordel i stillingen.

Defence Planning Integration teamet bidrager endvidere til videreudvikling af idéer, ”CHOD’s-conversation”, koncepter samt synkronisering med SACEUR’s operative behov, og omsætter disse til internt ACT-arbejde samt input til styrkemålsprocessen.

Kravene til denne centrale stilling i HQ SACT omfatter tillige militærstrategisk indsigt og forståelse. Du skal kunne håndtere et meget højt tempo og mange, samtidige prioriteter. Herunder skal du ofte briefe SACT og ACTs ledelse. Du skal kunne sikkerhedsgodkendes til NS/HEM og kunne bestå sprogtest i engelsk til 4-3-4-3.

Kontakt 

For mere information om stillingen kan du kontakte brigadegeneral Bo E. Engelbreth +1 757 359 6965, e-mail NLRSACT-CH@mil.dk eller nuværende stillingshaver oberst Dan H. Hansen +1 757 844 9782, e-mail Dan.Hansen@act.nato (husk 6 timers tidsforskel).

Forventet tiltrædelse: 1. august 2026.

Tjenestestedet er i Norfolk, Virginia.

Løn- og ansættelsesvilkår

Herunder fremgår vilkår og kontaktoplysninger for bemandingsprocesserne. 

Varigt udnævnte oberster og kommandører ansættes i løngruppe 2 i henhold til rammeaftalen om kontraktansættelse af chefer i staten. Der er mulighed for at forhandle et evt. personligt tillæg i forbindelse med ansættelsen.

Hvis du i forvejen er tjenestemand, er der mulighed for, at ansættelsen kan ske som tjenestemand, hvorefter den lønmæssige indplacering vil ske i lønramme 38. Ansøgningen skal stiles til Hans Majestæt Kongen, medmindre du allerede er indplaceret i lønramme 38.

Oberstløjtnanter og kommandørkaptajner vil i udgangspunktet blive ansat på åremål.

For civile gælder det, at løn- og ansættelsesvilkår forhandles efter rammeaftalen om kontraktansættelse af chefer i staten. Den endelige lønpakke vil afhænge af din baggrund og dine kvalifikationer, men stillingen er indplaceret i løngruppe 2. Derudover er der mulighed for at forhandle tillæg efter kvalifikationer. Der er til stillingen knyttet en arbejdsgiver finansieret pension.

Der er ligeledes mulighed for, at ansættelse kan ske på åremål. Hvis du i forvejen er civil tjenestemand, er der mulighed for, at ansættelsen kan ske som tjenestemand i lønramme 38 efter en konkret vurdering. Du skal i så fald stile din ansøgning til Hans Majestæt Kongen

Stillingerne, såvel nationalt som internationalt, besættes som udgangspunkt i fire år.

Ansættelsesområdet er Forsvarsministeriet med tilhørende myndigheder og institutioner. Ved ansættelse som tjenestemand på åremål er ansættelsesområdet den pågældende styrelse eller myndighed.

Som ansat under Forsvarsministeriet er du omfattet af nogle særlige vilkår. Det betyder blandt andet, at du skal kunne sikkerhedsgodkendes og opretholde denne i hele din ansættelsesperiode. Du skal endvidere kunne opfylde Forsvarets helbredskrav til deltagelse i internationale missioner samt kunne bestå fysiske tests i henhold til Forsvarets krav.

 

Kontakt og Ansøgning

Har du spørgsmål til ansættelsesvilkår eller lignende er du velkommen til at kontakte Forsvarsministeriets Personalestyrelse via FPS-KTP-CHBEMSYS@fiin.dk.

Vi beder dig fremsende en motiveret ansøgning, hvori du skriver din motivation for netop at søge denne stilling. I motivationen for stillingen er det ligeledes vigtigt, at du inddrager dit kendskab til det specifikke fagområde. Foruden motivation og argumentation er det vigtigt du gør opmærksom på særlige forhold, som rekrutterende chef/FPS skal være opmærksom på.

Er du en del af talentprogrammet i din nuværende stilling, opfordres du til at anføre dette i din ansøgning og vedlægge din opdaterede talentjournal.

Hvis du allerede er udnævnt oberst/kommandør skal du, såfremt du indkaldes til samtale, personlighedstestes ved FPS psykologer, på baggrund af testresultatet udfærdiger psykologen en personlighedsprofil, som ansættelsesudvalget vil få indblik i. Hvis du er testet i forbindelse med en rekruttering inden for de seneste to år genanvendes testen, i udgangspunktet genanvendes test lavet i forbindelse med talentudredning ikke.

Hvis du er oberstløjtnant/kommandørkaptajn og vurderet egnet til udnævnelse ved udnævnelsesrådet, vil ansættelsesudvalget få indblik i den potentialeudredning, som FPS psykologer har udarbejdet i forbindelse med vurderingen af din egnethed.

Vi vil bede dig om at søge stillingen via linket. Hvis det ikke er muligt for dig at scanne og vedhæfte relevante dokumenter, må du gerne tage dem med til en eventuel samtale.

Forsvarsministeriets ministerområde er en mangfoldig arbejdsplads, og vi vil gerne afspejle det omkringliggende samfund. Vi opfordrer derfor alle interesserede uanset personlig baggrund til at søge stillingerne, fordi vi tror på, at forskellighed styrker opgaveløsningen gennem dynamik og nytænkning.